història i caracteristiques del CREMALLERA

Abans de l’any 1917 la única manera d’accedir a la Vall de Núria era a peu. Per això es va proposar la construcció d’una carretera o funicular que pugés fins a Núria. L’empresa encarregada de du a terme el projecte va ser la Empresa  de Ferrocarriles en Grandes Pendientes (FMGP) i va aconseguir que l’aprovessin al 1917. El 24 de maig de 1928 es van iniciar les obres que van durar dos anys fins que el 30 de desembre es va provar la línia amb una locomotora de vapor i l’any següent va ser inaugurada.

Un any abans de que esclatés la Guerra Civil Espanyola es va aixecar l’edifici de l’estació de ribes.

Durant la Guerra Civil (1936-1939) el cremallera va funcionar irregularment i en temps de postguerra es va fer l’estació de Núria.

Quan per fi el cremallera funcionava amb normalitat va quedar afectat per unes inundacions. No va ser fins al 2 de gener del 1984 que el cremallera s’incorporà a la xarxa de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i es va aconseguir la renovació de la línia.

Al 1985 es van incorporar tres automotors (A-5, A-6, A-7). Deu anys desprès s’incorporà la primera locomotora diesel elèctrica, una llevaneu i un altre automotor. Del 1998 al 1999 es va fer la renovació de la via del cremallera.

Al 2005 es va iniciar la construcció del Roc del Dui i així acaben les construccions i aconsegueixen que la línia sigui més segura.

 

Actualment, el Cremallera de Núria és la línia ferroviària que connecta Ribes de Freser amb Queralbs i la Vall de Núria, al Pirineu de Girona a la comarca del Ripollès. Juntament amb el de Montserrat és l'única línia ferroviària de tren cremallera que hi ha a la península.

Característiques

El recorregut és de 12,5 quilòmetres. Els primers 5,5 quilòmetres funcionen mitjançant el sistema de rails tradicional, i la resta com un tren cremallera central.

Funcionament del cremallera

 

El funcionament de les tarifes per els adults: un dia 30€, un laborable 27€ i els caps de setmana 50€ i els infants ( menors de 13 anys ), un dia 22€, un dia laborable 18€ i un cap de setmana 50€

 En el funcionament a nivell tècnic el tren cremallera consisteix en un tipus particular de trens que basa el seu funcionament en l’acoblament mecànic amb la via per mitjà d’un tercer rail (cremallera)

 

IMPACTE SOCIAL I ECONÒMIC

La construcció del cremallera va comportar una gran inversió econòmica. Per a  la gent que vivia als voltants va ser una gran noticia ja que no haurien de pujar caminant mai més. Va ajudar a l’economia de l’ indret ja que incitava a esquiadors i turistes a pujar sense cap esforç a Núria.

 Per una altra banda el cremallera va suposar un gran impacte mediambiental en el paisatge verge de l’època.

 

© 2011 Todos los derechos reservados.

Haz tu web gratisWebnode